You are currently viewing Automatyzacja w Mailerlite – jakie daje możliwości i jak ją ustawić?

Automatyzacja w Mailerlite – jakie daje możliwości i jak ją ustawić?

Automatyczne sekwencje maili to ogromna oszczędność czasu, a także doskonałe narzędzie marketingowe.

Raz ustawiony workflow (tak w Mailerlite nazywa się automatyzację) pracuje dla Ciebie, dopóki go nie wyłączysz.

Możesz wysyłać zupełnie inne komunikaty w zależności od tego, czy Twoi klienci zrobili to, co chciałeś, czy nie.

Bardzo długo automatyzacje były opcją tylko dla tych, którzy korzystali z płatnych wersji programów do wysyłki newslettera.

Mailerlite udostępnia tę funkcję wszystkim, nawet darmowym użytkownikom (czyli tym, którzy mają mniej niż 1000 subskrybentów). Dlatego właśnie na przykładzie Mailerlite pokażę, ile można wycisnąć z automatyzacji i jak ją ustawić.

Jak wykorzystać sekwencję maili?


Zdecydowanie lepiej trafiają do mnie konkretne przykłady, dlatego wymyśliłam sytuację, z którą może utożsamić się wielu z Was. Kto wie, może nawet wykorzystacie podany przeze mnie schemat? Jeśli tak, koniecznie dajcie znać!

I zanim zaczniemy, jedna ważna uwaga. Spuśćmy kurtynę milczenia na to, co jest napisane w mailach, które włączyłam w sekwencję, i jaki jest ich marketingowy potencjał. Celem tego wpisu nie jest stworzenie skutecznego lejka sprzedażowego tylko pokazanie, jakie możliwości daje automatyzacja w Mailerlite.

Przykładowa sytuacja wykorzystania automatyzacji newslettera


Magda chce sprzedać swój pierwszy produkt. Jest weganką i zauważyła, że wiele osób pyta ją o to, jak przejść na weganizm bezpiecznie. Chcą porzucić mięso, ale nie chcą narobić sobie kłopotów ze zdrowiem.

Postanowiła stworzyć e-booka, w którym krok po kroku wyjaśni, jak zostać weganinem.

W sprzedaży chce wykorzystać newsletter. Pomogę jej ustawić sekwencję maili.

Zaczynam od stworzenia grupy osób zainteresowanych tematem (subskrybenci / grupy / dodaj nową grupę):

Następnie tworzę formularz zapisu. Wszyscy, którzy zapiszą się przez ten formularz, zostaną automatycznie dodani do grupy „zainteresowanie książką – jak zostać weganinem?”.

Jeśli nie wiesz, jak stworzyć formularz zapisu, przeczytaj pierwszą część mojego poradnika o tym, jak stworzyć newsletter. Dowiesz się, jak wygenerować formularz zapisu i osadzić go na swojej stronie.

Poniżej widzisz formularz zapisu, który stworzyłam na potrzeby tego wpisu i automatyzacji newslettera. Formularz działa, więc jeśli się zapiszesz, będziesz mógł prześledzić całą sekwencję, którą tutaj opiszę.

Wpisując dane do formularza trafisz do grupy „zainteresowanie książką – jak zostać weganinem?”.

Przechodzimy teraz do ustawienia automatyzacji.

Klikam automation, a następnie stwórz nowy workflow:

W tym panelu zaczyna się cała zabawa. Cała sekwencja maili będzie przedstawiona graficznie. Dzięki temu z łatwością zorientujesz się o co w tym wszystkim chodzi.

Zaczynam od wpisania nazwy dla tego workflow. Wpisałam: oczekiwanie na książkę dla wegan. Następnie ustawiam pierwszy warunek. W tym przypadku będzie to kiedy subskrybent dołącza do grupy:

Po wybraniu tego warunku, mogę wybrać grupę:

Żeby potwierdzić wybór, klikam zapisz. Trzeba zapisywać każdy krok po kolei.

Zobacz, coś zaczyna się dziać! Jeśli ktokolwiek spełni ten pierwszy warunek wpadnie siatkę automatycznych maili. Te wiadomości będą różne w zależności od tego, jak subskrybent będzie się zachowywał. Zaraz wszystko Ci wyjaśnię:

Teraz pytanie: co zadzieje się, kiedy subskrybent wyrazi zainteresowanie e-bookiem? Wypadałoby wysłać mu wiadomość. Klikam +:

Wiadomość możesz wysłać od razu. Możesz też wysłać ją dopiero po paru dniach. Tak właśnie zrobię. Klikam opóźnienie. Ustawiam 2 dni i klikam zapisz:

Klikam + i wybieram e-mail. Wpisuję tytuł wiadomości, tworzę e-mail w taki sam sposób jaki prezentowałam we wpisie o wysyłce pierwszej kampanii newsletterowej.

A więc klikam zaprojektuj e-mail:

Kiedy jesteś już zadowolony z wyglądu wiadomości i wiesz, że tego samego wzoru będziesz chciał używać w przyszłości – zapisz ją jako wzór. Oszczędzisz sporo czasu.

W edytorze kliknij actions, a następnie save as template:

Wpisz nazwę szablonu i zapisz:

Dostaniesz taką wiadomość. Kliknij continue editing:

Żeby przejść do kolejnego kroku automatyzacji kliknij done editing:

Kolejny krok dodany! Tak to powinno wyglądać:

Teraz dodamy warunek. Możesz chcieć wysłać inne wiadomości do osób, które otworzyły tę wiadomość i inną do tych, które jej nie otworzyły.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim musimy ustawić opóźnienie. Dlaczego? Bo w przeciwnym razie warunek zostanie sprawdzony natychmiast po wysłaniu e-maila. Nikt nie będzie miał szansy otworzyć wiadomości i wszyscy trafią do worka „nie otworzyli wiadomości”.

Klikam  + i dodaję opóźnienie, tak jak zrobiłam to wcześniej.

Tym razem dam subskrybentom 7 dni na otworzenie maila. Żeby dodać warunek, klikam +, następnie dodaję warunek:

Po prawej stronie wyświetlą się opcje. Mogę wybrać parę warunków i ustawić automatyzację w ten sposób, że tylko jeden z tych warunków musi być spełniony. Albo wszystkie muszą być spełnione.

My ustawimy tylko jeden warunek. Wybieram opcję każda reguła, a następnie aktywność workflow:

Wybieram wiadomość e-mail, której ma dotyczyć warunek:

Zobacz, ile jest tu opcji:

Ja teraz wybieram opcję was opened. A zatem warunkiem, który musi zostać spełniony jest otwarcie wiadomości. Klikam zapisz:

Tak prezentuje się graf sekwencji:

Ustawię teraz inne wiadomości dla osób, które otworzyły wiadomość i dla tych, które tego nie zrobiły.

Wysyłamy kolejną wiadomość dla osób, które otworzyły poprzedni mail. Klikam + pod kciukiem w górę i wybieram e-mail. Postępuję tak samo, jak przy poprzedniej wiadomości:

Ponieważ zapisałam wcześniejszą wiadomość jako szablon, po kliknięciu zaprojektuj email mogę go wybrać. Jeśli chcesz stworzyć zupełnie nową wiadomość kliknij utwórz nowy. W przeciwnym razie najedź myszką na szablon i kliknij wybierz:

Po stworzeniu wiadomości e-mail, tak prezentuje się graf:

Teraz tworzę nową wiadomość dla tych, którzy nie otworzyli pierwszej wiadomości. Postępuję tak samo, jak w poprzednich krokach. Tak się to prezentuje:

Teraz zrobię coś nowego.

Przyjmuję, że osoby, które otworzyły e-mail o tytule „Chcesz zostać weganinem? Czy na pewno wiesz, co robisz?” są cały czas zainteresowane e-bookiem.

Ustawię opóźnienie i kolejny warunek. Osoby, które nie otworzyły tego e-maila zostaną wyrzucone z grupy zainteresowanych e-bookiem. Te, które wiadomość otworzyły, zostaną przeniesione do kroku obok – czyli otrzymają e-mail ze spisem treści.

Ustawiam opóźnienie i warunek. W ten sposób:

Zaczniemy od tych, którzy otworzyli wiadomość. Klikam + pod zielonym kciukiem i wybieram akcję:

Wybieram opcję przenieś do innego kroku:

Klikam email:

i wybieram ten, do którego chcemy przenieść subskrybenta:

Klikam zapisz.

Teraz ustawiam warunek dla tych, którzy nie otworzyli maila. Klikamy + i wybieram akcję, i opcję zaznacz jako wypisany. Ta osoba nie będzie już otrzymywać wiadomości związanych z tą sekwencją, chociaż wciąż będzie częścią grupy zainteresowanych e-bookiem. Klikam zapisz.

Tak prezentuje się to graficznie:

Wracamy do wiadomości ze spisem treści.

Żeby zobaczyć spis treści, użytkownik musi kliknąć w link. Ustawiam to jako kolejny warunek.

Ponownie ustawiam opóźnienie, wybieram warunek i wybieram takie ustawienia:

Następnie z listy wybieram, który link musi kliknąć użytkownik. Klikam zapisz:

Tak to wygląda:

Co stanie się, kiedy użytkownik nie kliknie w link?

Usunę go z grupy zainteresowanych e-bookiem. Klikam + / akcja / usuń z grupy / wybierz grupę / zapisz:

Osoby, które kliknęły link mogą dostać kolejną wiadomość dotyczącą e-booka.

Moglibyśmy tak w nieskończoność. A jeśli zintegrujesz Mailerlite z Woocommerce lub Shopify, opcji jest jeszcze więcej.

Mógłbyś na przykład usunąć użytkownika z tej sekwencji, kiedy kupi Twojego e-booka. Po co ma otrzymywać maile zachęcające go do zakupu, skoro już go kupił?

Ponieważ nie mam swojego sklepu, to nie mam dostępnych tych opcji. Jeśli jednak zintegrujesz Mailerlite z Woocommerce pojawią się dodatkowe opcje:

  • Możesz rozpocząć automatyzację dla osoby, która dodała produkty do koszyka, ale ich nie kupiła;
  • Możesz rozpocząć automatyzację dla osób, które kupiły jakikolwiek Twój produkt;
  • Możesz rozpocząć automatyzację dla osób, które kupiły jeden konkretny produkt;
  • Możesz rozpocząć automatyzację dla osób, które kupiły produkt z jakiejś kategorii;

Kiedy uznasz, że Twój workflow jest gotowy, w prawym górnym rogu włącz go:

Zanim zaczniesz tworzyć swój workflow, dokładnie przemyśl, co chcesz osiągnąć. Spróbuj nawet rozrysować to na papierze. Później napisz treści wiadomości, które zawrzesz w sekwencji maili i dopiero wtedy zabierz się za projektowanie automatyzacji w Mailerlite.

A jeśli chcesz poćwiczyć – po prostu przeklikaj się przez dostępne opcje. Stwórz testową grupę, zapisz się do niej i utwórz przykładowy workflow. Sprawdź, jak działa.

Ten post ma 6 komentarzy

Dodaj komentarz