Freshmail to polskie narzędzie do e-mail marketingu. Jest używany dość przez osoby, które mają sklepy internetowe na Shoplo. To dlatego, że Shoplo ma integrację z Freshmailem.
Freshmail nie ma darmowej wersji, w przeciwieństwie do Mailerlite. Ale można założyć darmowe konto na 14 dni. Tyle wystarczy Ci, żeby zapoznać się z panelem i nauczyć się obsługi Freshmaila.
Panel Freshmaila
Kiedy już założysz darmowe konto (zrobisz to kilkoma kliknięciami) i aktywujesz konto (dostaniesz e-mail z linkiem aktywacyjnym) pojawi się taki panel:

W dzisiejszym artykule skupię się na tworzeniu formularza zapisu i umieszczaniu go na stronie internetowej.
Jak stworzyć formularz zapisu na newsletter we Freshamailu?
Żeby utworzyć formularz zapisu kliknij kreator / formularz:

Możesz wybrać szablon formularza albo stworzyć własny od podstaw:

Tych szablonów jest trochę. Wybierzemy pierwszy szablon i dostosujemy jego wygląd do mojej identyfikacji wizualnej. Najedź myszą na szablon i kliknij wybierz szablon:

Pojawi się taki panel:

Zauważ, że formularz wygląda inaczej, niż szablon, który wybraliśmy. W dodatku nie można go edytować. Żeby zacząć pracę nad formularzem, trzeba wybrać listę odbiorców po lewej stronie. Freshmail domyślnie tworzy jedną listę odbiorców – testową listę z Twoim adresem e-mail. Wybierzemy ją, a później pokażę Ci, jak tworzyć swoje listy odbiorców.
Z rozwijanej listy wybierz testową listę z Twoim adresem e-mail:

Po wybraniu listy pojawiają się opcje edycji formularza:

Żeby edytować konkretny element formularza, kliknij na niego. Np. na tytuł. Pojawią się opcje edycji.
Tytuł

Edytor Freshmaila nie jest idealny. Kiedy usuniesz cały tekst z tytułu, wielkość czcionki automatycznie się zmniejszy. To bardzo frustrujące.

Jeśli chcesz zachować wielkość liter w tytule, zostaw jedną literę tytułu i zacznij pisać swój tytuł. Później usuń tę literę.


Pola formularza
Kiedy klikniesz w pole, w którym użytkownik musi wpisać swoje imię i e-mail, pojawią się opcje edycji tych pól. Możesz dodać nowe pole, styl pól i ich wielkość.

Zgoda
Zauważ, że pod polami formularza jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych. O tym, jak taka zgoda powinna wyglądać nie będę się rozpisywać, ale odsyłam Cię do Agi z Legalnie na Onlajnie i jej artykułu o newsletterze zgodnym z RODO.
Możesz dodać kolejne zgody, jeśli ich potrzebujesz.

Przycisk
Możesz zmienić kolor przycisku, umiejscowienie, wielkość, zaokrąglenie rogów.

Żeby zmienić kolor przycisku kliknij kolorowe kółko i wpisz kod koloru:

Żeby zmienić tekst na przycisku, kliknij na ten tekst i wpisz swój.

Podziękowanie za zapis
Teraz zajmiemy się komunikatem, który pojawi się, kiedy ktoś wpisze swoje dane do formularza. Kliknij komunikaty:

Pojawi się domyślny komunikat. Możesz zmienić treść, w ten sam sposób, w jaki zmienialiśmy treść w formularzu.

Mamy tu kilka opcji:
- Single opt in – oznacza, że subskrybent jest zapisany do newslettera natychmiast po wpisaniu danych w formularzu;
- Double opt in – oznacza, że subskrybent musi potwierdzić zapis klikając w link, który dostanie mailem. To domyślna opcja we Freshmailu.
- Adres istnieje na liście – jeśli ktoś chce zapisać się do newslettera kolejny raz;
- Niepoprawny adres email – kiedy ktoś wpisze zły adres;
Formularz gotowy? Kliknij zapisz, a potem umieść na stronie. Pojawi się kod, który będzie trzeba wkleić na stronie internetowej.

Jak dodać formularz zapisu na newsletter do wpisu w WordPressie?
Kiedy dodasz wpis w WordPressie, jedyne co musisz zrobić, żeby dodać formularz, to wkleić kod do wpisu.
W nowym wpisie wybierz blok własny kod HTML.

Wklej kod z Freshmaila.

Zapisz wpis. Formularz pojawi się na stronie z wpisem.

Jak dodać formularz zapisu na newsletter do sidebaru albo stopki na stronie w WordPressie?
Ten kod możesz też wkleić jako widget. Wtedy formularz będzie widoczny w sidebarze albo w stopce.
W WordPressie kliknij wygląd / widgety.

Znajdź widget własny HTML i dodaj go w miejsce, gdzie chcesz, żeby formularz się pojawił. Ja dodam go w sidebarze. Kiedy wybierzesz miejsce, kliknij dodaj widget.

Wklej kod i kliknij zapisz:

Formularz pojawi się w pasku bocznym i dostosuje się do szerokości kolumny.

W ten sam sposób dodasz formularz w stopce. Jedyne co musisz zrobić, do wybrać odpowiednie miejsce dla widgetu własny HTML w stopce.
Jak dodać listę odbiorców w Freshmailu?
Pamiętasz, na początku tworzenia formularza trzeba było wybrać listę odbiorców. Wybraliśmy domyślną listę, którą Freshmail tworzy automatycznie. Teraz pokażę Ci, jak stworzyć swoją listę.
W głównym panelu Freshmaila kliknij odbiorcy.

Pojawią się wszystkie Twoje listy. Żeby stworzyć nową, kliknij dodaj listę:

Pojawi się takie okno:

To na tym etapie wybiera się, czy po zapisie użytkownik będzie musiał potwierdzić zapis na listę klikając link we wiadomości, która do niego przyjdzie (double opt in). Czy też będzie zapisany zaraz po wpisaniu imienia i adresu e-mail w formularzu (single opt in). W Mailerlite tę opcję wybiera się na etapie tworzenia formularza. We Freshmailu na etapie tworzenia list odbiorców.
Opcja double opt in jest domyślna i sugeruję tak ją zostawić. Po pierwsze, zabezpieczasz się przed spamerami. Po drugie, e-mail potwierdzający jest mailem, który jest zawsze otwierany. A jeśli ktoś raz otworzy maila z Twojego adresu, jest duża szansa, że kolejne maile od Ciebie nie wpadną do spamu.
Kiedy wypełnisz wszystkie pola kliknij dodaj listę. Pojawią się szczegóły dotyczące stworzonej przez Ciebie listy odbiorców.

Widzisz czerwony pasek u góry? We Freshmailu, żeby w pełni korzystać z jego funkcji, trzeba zaakceptować Umowę Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych. Żeby to zrobić klikamy dowiedz się więcej:

Przechodzimy przez poszczególne kroki. Jeśli nie masz firmy, dopiero uczysz się obsługi Freshmaila, wybierz opcję osoba fizyczna:

Uzupełnij dane, przeczytaj umowę (wszystkie 6 stron) i kliknij akceptuję umowę:

Od teraz możesz w pełni korzystać z Freshmaila, nawet na darmowym okresie próbnym.

W kolejnym artykule pokażę Ci, jak wysłać pierwszą kampanię we Freshmailu.
Freshmail to narzędzie do wysyłki newsletterów, które warto znać, jeśli chcesz zostać wirtualną asystentką.
Pingback: Jak wysłać pierwszy newsletter we Freshmailu?