fbpx
kontakt@virtualassist.pl
Jak stworzyć newsletter? Część pierwsza

Jak stworzyć newsletter? Część pierwsza

Do posiadania własnego newslettera nie zamierzam Was przekonywać. O jego zaletach napisało przede mną wystarczająco wielu marketerów.

No dobrze, a co jeśli dobrze zdajesz sobie sprawę z tego, że newsletter to rzecz przydatna, ale zupełnie nie wiesz co zrobić, żeby pojawił się na Twojej stronie?

Właśnie w tym z przyjemnością Ci pomogę.

Jaki program do wysyłki newslettera?


Programów do wysyłki newslettera jest cała masa: Mailerlite, Mailchimp, Freshmail, Get Response, ConvertKit, ActiveCampaign. I wiele innych, o których teraz nie pamiętam.

Część z nich jest darmowa do osiągnięcia konkretnej liczby subskrybentów, na przykład:

  • Mailerlite – darmowy do 1000 subskrybentów;
  • Mailchimp – darmowy do 2000 subskrybentów;

Za większość trzeba płacić od samego początku. Na przykład:

  • Freshmail – okres próbny 14 dni;
  • Get Response – okres próbny 30 dni;

Mogłoby się wydawać, że oczywistym wyborem na początek jest Mailchimp. Zapewnia największą ilość subskrybentów za darmo.

Mailchimp ma tę zasadniczą wadę, że sumuje subskrybentów z różnych grup. To znaczy, jeśli kasia@op.pl zapisze się do grupy zainteresowanej Twoim kursem online oraz do kolejnej grupy zainteresowanych e-bookiem, jej adres e-mail zostanie policzony przez Mailchimp podwójnie.

Mailerlite tego nie robi. Jeden adres mailowy to jeden subskrybent, nawet jeśli będzie zapisany na 10 list.

Z tego prostego rachunku wynika, że najlepszym programem dla startujących z newsletterem jest Mailerlite. I to na jego przykładzie wyjaśnię, jak zacząć.

Co oferuje Mailerlite?


Poza 1000 subskrybentami, Mailerlite oferuje szereg świetnych funkcji w darmowej wersji:

  • Automatyzacje – czyli ustawianie sekwencji maili, w zależności od warunków, które ustalisz. O automatyzacjach pojawi się oddzielny wpis, w którym szczegółowo je omówię;
  • Landing page – w Mailerlite możecie stworzyć prosty landing page;
  • Obsługa Mailerlite jest bardzo prosta i intuicyjna. Po zapoznaniu się z podstawowymi pojęciami bez problemu odnajdziesz się w panelu;
  • Jest po polsku;
  • Obsługa klienta jest bardzo pomocna.

Jak założyć konto w Mailerlite?


Żeby założyć konto wejdź na stronę Mailerlite https://www.mailerlite.com/ i kliknij sign up:

Jak zalogować się w Mailerlite? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Wypełnij pola. Zwróć uwagę na to, żeby hasło było zgodne z wytycznymi podanymi na dole:

Jak założyć konto Mailerlite? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po wypełnieniu pól, będziesz musiał uzupełnić dane w swoim profilu oraz przejść przez weryfikację domeny:

Jak założyć konto w Mailerlite? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Kliknij complete profile i uzupełnij swoje dane. Są konieczne, żeby założyć konto w Mailerlite.

Jeśli jesteś na etapie budowania swojej strony, może zdarzyć się tak, że Twoja prośba o weryfikację domeny zostanie odrzucona.

W takiej sytuacji napisz wiadomość do obsługi klienta i wyjaśnij sytuację. Najprawdopodobniej pomyślnie zweryfikują adres, a Ty będziesz mógł działać z newsletterem. Sama miałam ten problem i właśnie tak go rozwiązałam.

Żeby skontaktować się z Mailerlite, kliknij w trójkąt w prawym górnym rogu i zakładkę wsparcie:

Jak skontaktować się z obsługą klienta w Mailerlite? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po pomyślnej weryfikacji konta możesz się zalogować. Tak wygląda główny kokpit:

Kokpit Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Żeby zmienić język na polski kliknij trójkąt w prawym górnym rogu / change language / polski:

Jak zmienić język w Mailerlite? -jak zacząć prowadzić newsletter?

Jak zmienić język na polski w Mailerlite? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Gratulacje! Możesz zacząć tworzyć swój newsletter. Zacznijmy od formularza zapisu.

Tworzenie formularza zapisu do newslettera w Mailerlite


Z menu u góry wybierz zakładkę formularze:

Jak zrobić formularz zapisu do newslettera? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Wejdź w formularze osadzone:

Następnie kliknij w stwórz formularz osadzony:

Jak stworzyć formularz do zapisu do newslettera? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Wpisz nazwę formularza, a następnie zapisz i kontynuuj:

Jak stworzyć formularz zapisu na newsletter? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Zaznacz grupę, do której chcesz kierować komunikację. Za pomocą grup Mailerlite porządkuje Twoją listę subskrybentów.

Jeśli dopiero zaczynasz, prawdopodobnie masz tylko jedną grupę wszyscy.

Ja na potrzeby tego wpisu stworzyłam grupę testową.

Własne grupy możesz stworzyć klikając: subskrybenci / grupy / dodaj nową grupę.

Grupy w kokpicie Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Wracamy do formularza. Wybierz grupę i kliknij zapisz i kontynuuj:

Jak stworzyć grupę subskrybentów w Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Zostaniesz przekierowany do edytora formularza:

Edytor wizualny w Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Klikając change w polu default, możesz zmienić układ formularza. Masz do wyboru układ default, horizontal i card. Tak wygląda układ card:

Jak edytować formularz zapisu na newsletter? - jak zacząć prowadzić newsletter?
Jak zmienić wygląd formularza zapisu na newsletter? - jak zacząć prowadzić newsletter?

W zakładce design możesz zmienić wygląd każdego elementu formularza. Eksperymentuj, poklikaj i postaraj się, żeby formularz był spójny z Twoją identyfikacją wizualną:

Edytor wyglądy formularza zapisu na newsletter - jak zacząć prowadzić newsletter?

Żeby zmienić treść formularza, kliknij w tekst, który chcesz zmienić i pierwsze kółko (content):

Formularz zapisu na newsletter, przykład - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po prawej stronie pojawi się pole do edycji:

Jak zmienić treść w formularzu zapisu na newsletter? - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po wprowadzeniu zmian kliknij zapisz i edytuj kolejne pole.

Jeśli chcesz, żeby Twoi subskrybenci poza adresem e-mail wpisywali także imię (lub jakiekolwiek inne dane, których potrzebujesz), kliknij pole e-mail:

Jak edytować formularz zapisu na newsletter - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po prawej stronie będziesz mógł dodać nowe pola:

Edytor zapisu formularza na newsletter - jak zacząć prowadzić newsletter?

W tym miejscu możesz też edytować tekst, który jest widoczny w polu do wpisywania danych:

Ustawienia formularza zapisu do newslettera w Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

W zakładce ustawienia możesz dodać dodatkowe pola do formularza, takie jak: zgody marketingowe (przecież chcesz, żeby Twój formularz był zgodny z RODO) lub re-captcha (żeby ustrzec się przed spamem).

Ustawienia formularza zapisu na newsletter - jak zacząć prowadzić newsletter?

Żeby dodać odnośnik do Twojej polityki prywatności, wybierz opcję confirmation checkbox.

Następnie edytuj pole, które się pojawiło:

Zrzut ekrany formularza zapisu na newsletter - jak zacząć prowadzić newsletter?

Żeby dodać link do polityki prywatności, zaznacz fragment tekstu i dodaj odpowiedni link:

Edytor drg and drop w panelu Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Kiedy uznasz, że Twój formularz jest gotowy, wejdź w zakładkę success message u góry i edytuj wiadomość, która pojawi się po wpisaniu i przesłaniu danych przez formularz kontaktowy:

Thank you page, zrzut ekranu - jak zacząć prowadzić newsletter?

Po zakończeniu edycji, kliknij next w prawym górnym rogu.

Zostaniesz przekierowany do strony formularza:

Jak stworzyć formularz zapisu na newsletter, zrzut ekranu - jak zacząć prowadzić newsletter?

Opcja double opt-in jest włączona automatycznie. Oznacza to, że osoba, która wpisze swoje dane w formularzu, automatycznie dostanie e-mail, w którym będzie musiała dodatkowo potwierdzić, że chce zapisać się do newslettera.

To bardzo przydatna opcja, bo zapobiega zapisywaniu się spamerom. Dodatkowo, jeśli subskrybent otworzy tę wiadomość i potwierdzi, kolejne wiadomości od Ciebie nie powinny wpadać do spamu w jego skrzynce.

Możesz edytować double opt-in e-mail oraz stronę z podziękowaniem za zapis poprzez zakładki double opt-in email oraz double opt-in thank you page:

Zrzut ekranu z panelu Mailerlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Jak osadzić formularz zapisu na newsletter na stronie?


Formularz gotowy. Pozostaje pytanie jak osadzić go na stronie internetowej.

Pokażę Ci sposób bez instalacji dodatkowych wtyczek.

Osadzanie formularza w sidebarze i w stopce


Na stronie formularza zjedź niżej do sekcji osadź formularz na stronie internetowej i kliknij HTML code:

Zrzut ekranu z kokpitu Mailterlite - jak zacząć prowadzić newsletter?

Skopiuj kod i zaloguj się do swojej strony.

Wejdź w wygląd / widżety. W wybrane miejsce dodaj widżet własny HTML i wklej kod. Kliknij zapisz.

Formularz pojawi się w stopce lub sidebarze, w zależności od tego, gdzie chcesz go umieścić:

Zrzut ekranu ze strony internetowej - jak zacząć prowadzić newsletter?

Osadzanie formularza we wpisie


Żeby umieścić formularz we wpisie blogowym, skopiuj ten sam kod HTML, co w poprzednim kroku.

Następnie, kiedy dodajesz wpis na blogu wybierz blok własny HTML:

Zrzut ekranu z kokpitu WordPress - jak zacząć prowadzić newsletter?

Wklej kod HTML. Tak będzie wyglądał aktywny formularz umieszczony we wpisie:

Wiesz już jak założyć konto, stworzyć formularz zapisu na newsletter i dodać go na stronie.

W kolejnej części tego wpisu pokażę Ci, jak wysłać pierwszą kampanię.

Obsługa newslettera, wysyłanie kampanii czy ustawienia automatyzacji to zadania, które z powodzeniem możesz oddelegować wirtualnej asystentce.

Jeśli zastanawiasz się jakie jeszcze zadania możesz zlecić w swoim biznesie, pobierz mój zeszyt ćwiczeń, który Ci w tym pomoże:

Jakie zadania delegować wirtualnej asystentce?

Dodaj komentarz

Close Menu