Trello jedno z najpopularniejszych narzędzi do planowania i zarządzania projektami, obok Nozbe i Asany. W darmowej wersji daje możliwość stworzenia 10 tablic, a więc zaplanowania 10 projektów.
Na podstawie mojej procedury dodania wpisu na blog pokażę, jak korzystać z Trello.
Nazewnictwo w Trello
Zanim zaczniesz używać Trello, warto zapoznać się z nazewnictwem. Jest ono inne, niż to stosowane w Asanie czy Nozbe, bo też forma Trello jest inna.
W Trello projekt rozpisuje się na tablicy.
Na tablicy możesz dodawać listy, które dzielą projekt na etapy. W obrębie każdej listy dodajesz karty, które są poszczególnymi zadaniami do wykonania.
Jak używać Trello?
Zakładanie konta
- Wchodzimy na stronę Trello;
- Klikamy zarejestruj się:
3. Wpisujemy swój e-mail, żeby stworzyć nowe konto lub rejestrujemy się z Google:
4. Po wpisaniu adresu e-mail i kliknięciu stwórz nowe konto musimy uzupełnić nazwę i hasło. Potem klikamy stwórz nowe konto:
5. Trello wita się z nami. Możemy utworzyć pierwszą tablicę, czyli projekt. Wpisujemy nazwę tablicy i klikamy w strzałkę poniżej:
6. Trello wyjaśnia, czym są listy i jak można ich używać. Po prawej stronie widzisz, w jaki sposób prezentują się listy na tablicy. Klikamy strzałkę poniżej:
7. Trello wyjaśnia, czym są karty i jak prezentują się w obrębie listy. Wpisz trzy zadania na liście do zrobienia. Kliknij strzałkę poniżej:
8. Szczegółowe informacje to miejsce, gdzie możesz wpisać opis zadania, listę mniejszych zadań czy dodać załącznik związany z zadaniem. Klikamy strzałkę poniżej:
9. Zwróć uwagę na wskazówkę po prawej stronie. Karty możesz przesuwać na zasadzie drag and drop. Kliknij niebieski przycisk, żeby rozpocząć pracę w Trello:
10. Pojawi się tablica, którą już zacząłeś tworzyć. Możesz dostać komunikat, żeby potwierdzić adres e-mail. W takim przypadku wejdź do skrzynki i potwierdź e-mail i zaloguj się:
11. Po lewej stronie znajduje się menu.
Możesz tu zmienić tło, dodawać naklejki do kart, czy skopiować całą tablicę (kliknij …więcej / skopiuj tablicę):
12. Główna nawigacja znajduje się tam, gdzie listy i karty.
13. Żeby dodać nową listę, klikamy + dodaj kolejną listę:
14. Żeby dodać kartę, klikamy + dodaj kartę:
15. Żeby dodać więcej szczegółów do karty, klikamy w kartę. Pojawi się okno, w którym możemy dodać opis, załączniki, komentarze, termin ukończenia czy listy zadań:
16. Uproszczoną wersję edycji karty znajdziemy, gdy najedziemy myszą na kartę. Po prawej stronie pojawi się ikona ołówka. Klikamy w nią i pojawia się okno edycji:
Wiesz już jak zacząć pracę w Trello. Teraz pokażę Ci, jak ja korzystam z tego narzędzia przy tworzeniu procedury.
Procedura w Trello
Moją procedurę dodawania wpisu na blogu stworzyłam w Trello i ustawiłam jako tablicę publiczną. Dzięki temu możecie ją zobaczyć dokładnie tak, jak wygląda w tym narzędziu.
Kiedy chcę dodać nowy wpis i podążać za procedurą, kopiuję tę tablicę. Klikam w menu / …więcej / skopiuj tablicę. Następnie wpisuję tytuł dla nowej tablicy i klikam utwórz:
Możesz też zmienić ustawienia prywatności. Tablica może być publiczna, widoczna dla zespołu lub prywatna.
Po skopiowaniu tablica ma dokładnie ten sam układ i wygląd.
Minusy używania Trello
Masz już solidne podstawy do korzystania z Trello. Ja bardzo lubię to narzędzie i długo używałam go w pracy. Teraz korzystam z Nozbe, wydaje mi się bardziej praktyczny i elastyczny. W Nozbe dużo łatwiej planuje mi się na co dzień, bo daje możliwość tworzenia codziennych list zadań. Według mnie Trello sprawdzi się przy zarządzaniu projektem, ale niekoniecznie w codziennej organizacji dnia.
Trello ma jeden zasadniczy minus. Żeby zaznaczyć zadanie jako ukończone, trzeba najechać na kartę, kliknąć ikonę ołówka i kliknąć zarchiwizuj. To niewygodne i mało intuicyjne rozwiązanie. Stanowczo za dużo klikania.
Dodatkowo, zarchiwizowane zadania znikają. Można je otworzyć wchodząc w menu / aktywność:
Dlatego ja nie archiwizuję zadań. Zmieniam im etykietę na zieloną, kiedy są ukończone. Dzięki temu mogę do nich szybko wrócić, jeśli mam taką potrzebę. Takie rozwiązanie dużo lepiej mi się sprawdza:
Dajcie znać, czy korzystacie z Trello? Może wolicie inne programy jak Nozbe czy Asana? A może jesteście tradycjonalistami i dla Was nie ma planowania bez kartki i długopisu?
Pingback: Jak wirtualna asystentka może pomóc podczas webinaru?