You are currently viewing Jak używać Trello?

Jak używać Trello?

Trello jedno z najpopularniejszych narzędzi do planowania i zarządzania projektami, obok Nozbe i Asany. W darmowej wersji daje możliwość stworzenia 10 tablic, a więc zaplanowania 10 projektów.

Na podstawie mojej procedury dodania wpisu na blog pokażę, jak korzystać z Trello.

Nazewnictwo w Trello


Zanim zaczniesz używać Trello, warto zapoznać się z nazewnictwem. Jest ono inne, niż to stosowane w Asanie czy Nozbe, bo też forma Trello jest inna.

W Trello projekt rozpisuje się na tablicy.

Na tablicy możesz dodawać listy, które dzielą projekt na etapy. W obrębie każdej listy dodajesz karty, które są poszczególnymi zadaniami do wykonania.

Jak używać Trello?


Zakładanie konta

  1. Wchodzimy na stronę Trello;
  2. Klikamy zarejestruj się:
Trello tutorial

3. Wpisujemy swój e-mail, żeby stworzyć nowe konto lub rejestrujemy się z Google:

Trello jak używać?

4. Po wpisaniu adresu e-mail i kliknięciu stwórz nowe konto musimy uzupełnić nazwę i hasło. Potem klikamy stwórz nowe konto:

Trello jak korzystać?

5. Trello wita się z nami. Możemy utworzyć pierwszą tablicę, czyli projekt. Wpisujemy nazwę tablicy i klikamy w strzałkę poniżej:

Używanie Trello

6. Trello wyjaśnia, czym są listy i jak można ich używać. Po prawej stronie widzisz, w jaki sposób prezentują się listy na tablicy. Klikamy strzałkę poniżej:

Jak używać Trello?

7. Trello wyjaśnia, czym są karty i jak prezentują się w obrębie listy. Wpisz trzy zadania na liście do zrobienia. Kliknij strzałkę poniżej:

Jak działa Trello?

8. Szczegółowe informacje to miejsce, gdzie możesz wpisać opis zadania, listę mniejszych zadań czy dodać załącznik związany z zadaniem. Klikamy strzałkę poniżej:

Jak używać Trello?

9. Zwróć uwagę na wskazówkę po prawej stronie. Karty możesz przesuwać na zasadzie drag and drop. Kliknij niebieski przycisk, żeby rozpocząć pracę w Trello:

Jak korzystać z Trello?

10. Pojawi się tablica, którą już zacząłeś tworzyć. Możesz dostać komunikat, żeby potwierdzić adres e-mail. W takim przypadku wejdź do skrzynki i potwierdź e-mail i zaloguj się:

Używanie Trello

11. Po lewej stronie znajduje się menu.
Możesz tu zmienić tło, dodawać naklejki do kart, czy skopiować całą tablicę (kliknij …więcej / skopiuj tablicę):

Korzystanie z Trello

12. Główna nawigacja znajduje się tam, gdzie listy i karty.

13. Żeby dodać nową listę, klikamy + dodaj kolejną listę:

Jak korzystać z Trello

14. Żeby dodać kartę, klikamy + dodaj kartę:

Jak używać Trello

15. Żeby dodać więcej szczegółów do karty, klikamy w kartę. Pojawi się okno, w którym możemy dodać opis, załączniki, komentarze, termin ukończenia czy listy zadań:

Trello jak używać

16. Uproszczoną wersję edycji karty znajdziemy, gdy najedziemy myszą na kartę. Po prawej stronie pojawi się ikona ołówka. Klikamy w nią i pojawia się okno edycji:

Jak używam Trello?

Wiesz już jak zacząć pracę w Trello. Teraz pokażę Ci, jak ja korzystam z tego narzędzia przy tworzeniu procedury.

Procedura w Trello


Moją procedurę dodawania wpisu na blogu stworzyłam w Trello i ustawiłam jako tablicę publiczną. Dzięki temu możecie ją zobaczyć dokładnie tak, jak wygląda w tym narzędziu.

Kiedy chcę dodać nowy wpis i podążać za procedurą, kopiuję tę tablicę. Klikam w menu / …więcej / skopiuj tablicę. Następnie wpisuję tytuł dla nowej tablicy i klikam utwórz:

Jak korzystam z Trello?
Jak używam Trello?

Możesz też zmienić ustawienia prywatności. Tablica może być publiczna, widoczna dla zespołu lub prywatna.

Po skopiowaniu tablica ma dokładnie ten sam układ i wygląd.

Minusy używania Trello


Masz już solidne podstawy do korzystania z Trello. Ja bardzo lubię to narzędzie i długo używałam go w pracy. Teraz korzystam z Nozbe, wydaje mi się bardziej praktyczny i elastyczny. W Nozbe dużo łatwiej planuje mi się na co dzień, bo daje możliwość tworzenia codziennych list zadań. Według mnie Trello sprawdzi się przy zarządzaniu projektem, ale niekoniecznie w codziennej organizacji dnia.

Trello ma jeden zasadniczy minus. Żeby zaznaczyć zadanie jako ukończone, trzeba najechać na kartę, kliknąć ikonę ołówka i kliknąć zarchiwizuj. To niewygodne i mało intuicyjne rozwiązanie. Stanowczo za dużo klikania.

Dodatkowo, zarchiwizowane zadania znikają. Można je otworzyć wchodząc w menu / aktywność:

Jak ja używam Trello

Dlatego ja nie archiwizuję zadań. Zmieniam im etykietę na zieloną, kiedy są ukończone. Dzięki temu mogę do nich szybko wrócić, jeśli mam taką potrzebę. Takie rozwiązanie dużo lepiej mi się sprawdza:

Dajcie znać, czy korzystacie z Trello? Może wolicie inne programy jak Nozbe czy Asana? A może jesteście tradycjonalistami i dla Was nie ma planowania bez kartki i długopisu?

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz