You are currently viewing Jak wybrać adres dla strony internetowej?

Jak wybrać adres dla strony internetowej?

Jeśli chcesz stworzyć stronę internetową, potrzebujesz dla niej adresu. Fachowo mówiąc, potrzebna jest domena. Adres powinien być łatwy i kojarzyć się z Twoją działalnością. W tym artykule wyjaśnię z czego składa się domena, o czym trzeba pamiętać przy wyborze oraz jak sprawdzić, czy nasza wymarzona domena jest wolna.

Z czego składa się domena?


Domena składa się z dwóch elementów: nazwy głównej i końcówki.

Nazwa główna

Kiedy zastanawiasz się nad nazwą główną dla swojej domeny, naturalnym wyborem jest nazwa Twojej firmy. To doskonały wybór. Ludzie, szukając informacji o Twojej firmie, zamiast szukać w Google, często odruchowo wpisują w pasku adresowym nazwatwojejfirmy.pl. Jeśli taka domena jest wolna (o tym jak to sprawdzić piszę na końcu artykułu), kup ją natychmiast.

Jeśli Twoja działalność nierozerwalnie kojarzy się z Tobą, dobrym pomysłem jest użycie swojego imienia i nazwiska. Takie podejście działa świetnie zarówno w przypadku prawników jak i twórców internetowych. Dla wszystkich osób, które budują swoją markę osobistą.

Unikałabym takiego rozwiązania, gdy imię i nazwisko są bardzo długie lub problematyczne w pisowni. Idealnym przykładem jest moje imię i nazwisko: Adriana Strączkowska. Domena adrianastraczkowska.pl byłaby, po pierwsze długa, po drugie mogłaby powodować trudnoście w wpisywaniu. Moje imię pisze się przez jedno „n”. Jestem pewna, że wiele osób odruchowo wpisywałoby „adrianna” i nie trafialiby na moją stronę.

Ponieważ stron internetowych jest mnóstwo, coraz więcej domen jest już zajętych. Co zrobić jeśli zarówno nazwa Twojej firmy jak i Twoje imię i nazwisko nie są dostępne?

W takim przypadku najlepiej wybrać słowa, które kojarzą się z Twoją działalnością i opisują to, czym się zajmujesz. Jako przykład podam adres strony, nad którą teraz pracuję – iltranslations.pl. Nazwa firmy to Inter Lingua. Oczywiście domena interlingua.pl jest już niedostępna, tak samo jak imię i nazwisko właściciela. Klient wymyślił nazwę, która nawiązuje do nazwy firmy (IL), opisuje czym zajmuje się firma (translations). Jest łatwa do zapamiętania i ma dobrą długość.

Dodatkowo, używając w domenie słów kluczowych, pod którymi chcemy być wyszukiwani, zwiększamy swoje szanse na wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, czyli dbamy o SEO.

Końcówki

Końcówka domeny to np. .pl, .com, .net, .org.

Jeśli działasz tylko w Polsce, najlepszym wyborem będzie końcówka .pl. Dla Polaków jest najbardziej intuicyjna. Znając nazwę główną Twojej domeny, klient odruchowo wpisze końcówkę .pl.

Jeśli końcówka .pl jest zajęta i zastanawiasz się nad .com, sprawdź co znajduję się pod .pl. Jak napisałam wcześniej, ludzie odruchowo wpisują .pl. Jeśli pod tym adresem działa Twoja konkurencja, możesz przypadkowo tracić klientów na rzecz konkurencji.

Jeśli chcesz działać międzynarodowo, wybierz końcówkę .com. Jeśli zdarzy się, że dla Twojej nazwy obie końcówki (.pl i .com) są wolne, kup je obie. Wtedy będziesz mógł przekierowywać klientów na swoją stronę bez względu na to, jaką końcówkę wpiszą.

Końcówek jest dużo, kuszą niskimi cenami, ale prawda jest taka, że im dziwniejsza końcówka tym mniej profesjonalnie wygląda.

O czym jeszcze należy pomyśleć?


Wybierając adres strony internetowej przede wszystkim pamiętaj, żeby był intuicyjny. Pisałam o tym przy okazji wyboru końcówek. Czego warto unikać?

  • Nie używaj nazw w obcym języku, jeśli wiesz, że Twoi klienci tego języka nie znają i mogą mieć problemy z wymową i pisownią.
  • Jeśli Twoje nazwisko jest długie, a Twoja działalność nie opiera się na budowaniu marki osobistej.
  • Od niedawna można używać polskich znaków w adresach www. Ludzie nie są do tego przyzwyczajeni, więc odruchowo wpisują nazwy bez polskich znaków. Poza tym, jeśli Twój klient będzie za granicą bez dostępu do klawiatury z polskimi znakami, może mieć problem z wejściem na Twoją stronę.
  • Jeśli cyfry nie znajdują się w nazwie Twojej firmy, nie używaj ich w adresie www.
  • Raczej nie używaj myślników lub innych znaków, klienci intuicyjnie wpisują adresy ciągiem i mogą przypadkowo trafiać na strony konkurencji.

Gdzie sprawdzać, czy domena jest wolna?


Jeśli wybrałeś już swoją wymarzoną domenę, sprawdź czy jest wolna. Ja zawsze sprawdzam na stronie Zenbox, ponieważ tam też dokonuję zakupu. Jeśli jest wolna, bierz ją od razu. Koszt domeny w pierwszym roku to kilkanaście złotych z końcówką .pl i około 60 zł z końcówką .com. Odnowienie domeny po roku, to 80 zł. Tutaj znajdziesz pełny cennik.

Dodaj komentarz