kontakt@virtualassist.pl
Co przemyśleć przed zleceniem stworzenia strony internetowej?

Co przemyśleć przed zleceniem stworzenia strony internetowej?

Jeśli zakładasz firmę, musisz założyć stronę internetową. Każdy ją ma, i o ile nie jestem fanką robienia rzeczy tylko dlatego, że wszyscy tak robią, tak w tym przypadku widzę sens. Ludzie szukają usługodawców i produktów właśnie w internecie. Jeśli chcesz dać się znaleźć, musisz mieć stronę.

Ten artykuł jest pisany z perspektywy mikro przedsiębiorcy dla mikro przedsiębiorców. Przyda się zarówno osobom, które chcą zlecić wykonanie strony jak i tym, które chcą ją zrobić samodzielnie. Bez względu na scenariusz, musisz dokładnie przemyśleć elementy, o których piszę.

Ta instrukcja będzie przydatna dla osób, które mają mały budżet. Przyjmuję, że sam napiszesz teksty oraz stworzysz wstępną identyfikację wizualną. Jeśli obawiasz się o swoje umiejętności copywritterskie i graficzne, nie zrażaj się. Osoba, której zlecisz wykonanie strony, na pewno podzieli się z Tobą cennymi wskazówkami i nie pozwoli, żeby strona była nieskuteczna i przeładowana.

Co zatem należy przemyśleć zanim strona internetowa powstanie?

Cel


Przede wszystkim musisz zadać sobie pytanie: po co chcesz zakładać stronę internetową? Możliwość wyszukania firmy w Google nie jest satysfakcjonującą odpowiedzią.

Jeśli jesteś tłumaczem, zapewne chcesz zaprezentować swoją ofertę. Strona musi być tak skonstruowana, żeby użytkownik od razu wiedział gdzie jej szukać.

Jeśli głównym celem jest prowadzenie bloga i zachęcanie ludzi do czytania, na stronie głównej powinny znaleźć się Twoje wpisy i wyszukiwarka, która ułatwi użytkownikom znajdowanie informacji.

Jeśli jesteś notariuszem, a Twoi klienci przychodzą przede wszystkim z polecenia, przyda Ci się prosta strona wizytówka, na której użytkownik bez problemu wyszuka adres. Opis opcji dojazdu i zaparkowania na pewno będzie miłym dodatkiem.

Cele mogą być bardzo rożne i może być ich wiele. Tłumacz może prowadzić blog, na którym buduje opinię eksperta. Dobrze jest wtedy umiejętnie wyeksponować zarówno ofertę jak i blog.

Przemyśl dokładnie co chcesz osiągnąć z pomocą strony internetowej i opisz to osobie, która ma tę stronę stworzyć.

Domena


Domena, czyli adres strony internetowej, to temat któremu poświęciłam osobny tekst: Jak wybrać adres strony internetowej? Zachęcam do przeczytania.

Inspiracja


Zacznij świadomie przeglądać strony internetowe. Jeśli jakaś Ci się podoba, zapisz adres. Rób zrzuty ekranu i zapisuj rozwiązania, które przykuły Twoją uwagę. Może to być wszystko, od układu menu, przez elementy w sidebarze (pasku bocznym), w stopce, sposób prezentacji oferty, rozkład zdjęć, układ wpisu na blogu. Liczy się wszystko. Kiedy coś Ci się spodoba zadaj sobie pytanie: dlaczego? W ten sposób lepiej poznasz swój gust i łatwiej będzie Ci opisać to, czego chcesz.

Oglądaj zdjęcia, kolory, fonty. Zapisuj je na tablicy na Pinterest. Stwórz moodboard, czyli tablicę inspiracji, która pokaże jaki chcesz stworzyć klimat na stronie. Jeśli spodoba Ci się konkretny kolor i chciałbyś użyć takiego samego na swojej stronie, skorzystaj z wtyczki do ColorZilla i zapisz kod hex (mój kolor żółty to #ffde59). Jeśli zastanawiasz się, jak nazywa się font, który Cię zachwycił, użyj wtyczki WhatFont.

Poniżej mój moodboard.

Zdjęcie notesów, laptopa, kubka z guzikami i kawy
Zdjęcia notatników: Rzeczownik, kubka z długopisami Pan Tu Nie Stał.

Struktura


Zastanów się dobrze jakie zakładki mają być na Twojej stronie. Uważam, że raczej nie powinno być ich więcej niż 5 i powinny mieć proste, intuicyjne nazwy. Oferta, o mnie, blog, kontakt, portfolio to nazwy, które od razu mówią użytkownikowi gdzie znajdzie potrzebne informacje.

Czy chcesz mieć sidebar (pasek boczny). Czy ma on być na każdej zakładce, czy może tylko w zakładce blog? Co powinno się w nim znaleźć? Twój krótki opis, zdjęcia z Instagrama, inne media społecznościowe, archiwum wpisów, kategorie wpisów, menu, wyszukiwarka, zapis na newsletter? Pamiętaj, żeby nie przeładować paska bocznego i zawartość dobrze dostosować do celu strony. Jeśli nie potrzebujesz, nie musisz mieć paska bocznego. Często wprowadza on niepotrzebny chaos na stronie.

Ta sama zasada dotyczy też stopki. Stopka może być pusta albo zawierać masę informacji – dane kontaktowe, linki do mediów społecznościowych, dodatkowe menu, zapis na newsletter.

Co ma się znaleźć na stronie głównej? Powstrzymaj się przed umieszczaniem tam wszystkiego. Jeszcze raz pomyśl o celu i zastanów się, które elementy pozwolą Ci ten cel osiągnąć.

Teksty


Teksty są najważniejszym elementem strony internetowej i to one powinny determinować jej wygląd. Skoro wiesz już jakie chcesz mieć zakładki, napisz teksty, które mają się w nich znaleźć.

Zastanów się dobrze pod jakimi frazami kluczowymi chcesz być wyszukiwany w Google. Jeśli jesteś tłumaczem języka angielskiego z Poznania i działasz głównie lokalnie, zawrzyj na swojej stronie zdanie „Jestem tłumaczem języka angielskiego w Poznaniu”.

Napisz dokładną ofertę, opis, który znajdzie się w zakładce „O mnie”. Jeśli chcesz mieć pasek boczny, a w nim swój krótki opis, napisz go.

Jeśli chcesz prowadzić bloga, napisz dwa artykuły, które będą od razu widoczne. W ten sposób zakładka „Blog” nie będzie pusta i zobaczysz jak wygląda opublikowany wpis. Jak duże są nagłówki, jaka jest interlinia, czy font który wybrałeś jest odpowiedni do dużych bloków tekstu.

Zapisz dane, które znajdą się w zakładce kontakt. Zastanów się, czy chcesz tam umieścić wskazówki dotyczące dojazdu. Jeśli tak, spisz je.

Jednym z najważniejszych elementów na stronie głównej jest myśl przewodnia, tytuł dzięki któremu ludzie od razu wiedzą na jakiej stronie są. U mnie jest to „Mam na imię Adriana, jestem wirtualną asystentką”. Dzięki temu użytkownicy od razu wiedzą czego dotyczy strona.

Czy chcesz na stronie umieścić referencje albo logo firm, dla których pracowałeś? Zbierz je zanim zlecisz stworzenie strony. Czekanie na opinie czy zgody na użycie logo może naprawdę opóźniać prace.

Spisz linki do mediów społecznościowych i zacznij się udzielać. Media społecznościowe warto połączyć ze stroną dopiero, kiedy coś się na nich znajduje.

Identyfikacja wizualna


Jeśli zleciłeś profesjonalną identyfikację wizualną, pomiń ten punkt. Ten artykuł zakłada, że jesteś na początku biznesowej drogi i nie stać Cię na grafika. Co wtedy?

Częściowo temat poruszyłam w punkcie o inspiracjach. Będziesz potrzebował kolorów, fontów i logo. Przemyśl jakie kolory Ci się podobają. Jeśli podczas szukania inspiracji natrafiłeś na piękny kolor i zapisałeś jego kod hex, za pomocą strony Colorhexa możesz sprawdzić, które kolory do niego pasują.

Podobnie rzecz ma się z fontami. Wejdź na stronę Google Fonts i sprawdź, które fonty dobrze ze sobą współgrają. Jeśli znajdziesz font, który przykuł Twoją uwagę, wejdź w jego opis. Na samym dole znajdziesz popularne połączenia z tym fontem.

Nie wybieraj więcej niż 1-2 kolory i fonty. W ten sposób łatwiej uniknąć chaosu na stronie.

Zastanów się, jak chciałbyś, żeby wyglądało Twoje logo. Wcale nie musi być wymyślne. Co więcej, lepiej żeby było proste. Nie ma nic złego w typograficznym logo, czyli takim, który składa się po prostu z nazwy firmy albo z imienia i nazwiska.

Kiedy masz fajny pomysł na logo narysuj je. Możesz spróbować nawet w Paincie. Osoba tworząca stronę internetową najpewniej ma umiejętności graficzne, które pomogą Ci dopracować projekt. Ja tak działam. Ostatnio klient wysłał mi swój pomysł na logo, który wyrównałam i poprawiłam jakość.

Moja identyfikacja wizualna została stworzona przeze mnie. Planuję w przyszłości zlecić stworzenie logo profesjonalnemu grafikowi, ale teraz uważam, że obecne logo jest wystarczające.

Bądź otwarty na wskazówki od osoby, której zlecasz wykonanie strony. Zazwyczaj wie ona trochę więcej i będzie mogła trzeźwo spojrzeć czy czegoś jest za dużo, za mało, co będzie skuteczne i co będzie dobrze wyglądać.

Dodaj komentarz

Close Menu