Od dwóch tygodni wałkuję temat grup na Facebooku. I nic dziwnego, bo coraz więcej osób tworzy grup i korzysta z nich do budowania statusu eksperta. Problem w tym, że prowadzenie grupy, tak jak każde inne działania w mediach społecznościowych wymaga czasu. Sporo czasu. Ale mam dobrą wiadomość. Bo wirtualna asystentka może pomóc w prowadzeniu grupy na Facebooku. Co więcej, może odciążyć klienta z większości zadań. Jakie to zdania? O tym dzisiejszy wpis.
Administrator czy moderator?
Zacznijmy od tego, że żeby wirtualna asystentka mogła pomagać w prowadzeniu grupy na Facebooku, musi dostać uprawnienia do zarządzania tą grupą. Są dwie opcje. Może zostać administratorem albo moderatorem. Obie funkcje pozwalają na zatwierdzanie członków, zarządzać postami i komentarzami, a także blokowanie osób i usuwanie ich z grupy. Administrator może dodatkowo zmieniać ustawienia grupy (na przykład zdjęcie w tle). O tym, jak nadać wirtualnej asystentce dostęp moderatora lub administratora i o szczegółowych różnicach między tymi rolami przeczytacie w tym wpisie.
Zarządzanie członkami grupy na Facebooku
Przyjmowanie członków do grupy na Facebooku
Grupa, żeby funkcjonować, musi mieć członków. Zazwyczaj są oni przyjmowani na podstawie wytycznych. Mogą to być osoby, które odpowiedziały na pytania. A nawet takie, które odpowiedziały na pytania w konkretny sposób.
Przyjmowane mogą być osoby, które w profilu na Facebooku mają prawdziwe imię i nazwisko. Albo takie, których profil na Facebooku ma co najmniej rok. Zastanawiacie się, skąd takie ograniczenia? A no stąd, że ludzie zakładają fałszywe profile na grupach po to, żeby spamować. A nikt nie chce mieć spamera w swojej grupie.
Przyjmowane mogą być tylko takie osoby, które kupiły produkt powiązany z grupą. Opcji jest naprawdę dużo i klient musi Was dokładnie powiedzieć, na jakich zasadach przyjmowane są do grupy nowe osoby.
Blokowanie i usuwanie członków z grupy na Facebooku
Czy do grupy, mimo zabezpieczeń, trafił spamer? A może jest tam osoba, która notorycznie łamie regulamin i mimo próśb, nie zamierza się poprawić? W takim razie są trzy opcje. Możesz:
- Włączyć zatwierdzanie postów – jeśli ta osoba będzie chciała zamieścić jakiś post, moderator albo administrator grupy będą musieli go zatwierdzić;
- Wstrzymać posty – posty tej osoby nie będą publikowane w grupie;
- Usunąć z grupy – osoba przestanie być członkiem grupy;
Wszystko to można zrobić, wchodząc w opcję członkowie, a następnie obok profilu osoby kliknąć … i wybrać interesującą nas opcję.
Posty w grupie na Facebooku
Grupy na Facebooku często charakteryzują się tym, że publikowane są w nich cykliczne posty. Na przykład: w każdy poniedziałek piszemy o planach na kolejny tydzień. We wtorek mówimy o trudnościach, a środa to dzień reklamy i każdy członek grupy może wkleić w komentarzu pod postem link do swojego miejsca w sieci.
Opcji jest wiele i ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia właściciela grupy. Czasem działa to tak, że członkowie udzielają się w komentarzach pod postem cyklicznym. A innym razem członkowie grupy dodają danego dnia posty na tablicy grupy na dany temat.
Tak czy siak, posty cykliczne trzeba publikować. I nie musi tego robić właściciel grupy.
Wirtualna asystentka może stworzyć grafikę w Canvie, która będzie się reprezentowała post tematyczny. Może napisać też treść posta. Albo użyć przygotowanych przez klienta grafik i tekstów. Wszystko zależy od klienta.
Tak czy siak, posty cykliczne warto zaplanować w grupie. A nie siedzieć w każdy wtorek o 10 przy komputerze, bo wtedy powinien w grupie pojawić się cykliczny post.
Jak planować posty w grupie na Facebooku?
To bardzo łatwe. W grupie piszemy post. Zamiast kliknąć opublikuj klikamy ikonkę zegara.
Tutaj możemy zaplanować post w grupie na Facebooku na konkretny dzień i godzinę.
Gdzie możemy sprawdzić, czy posty się zaplanowały? Klikamy moderuj grupę i zaplanowane posty.
Jedna BARDZO WAŻNA uwaga. Jeśli mamy do grupy dostęp jako administrator albo moderator, to domyślnie publikujemy i planujemy posty oraz komentujemy z profilu prywatnego. W związku z tym, jeśli ja, z mojego prywatnego profilu, zaplanuję posty w grupie klienta, to klient nie będzie ich widział w postach zaplanowanych. Ma on tam dostęp tylko do tych postów, które sam zaplanuje.
Można to obejść, jeśli połączy się grupę na Facebooku z fanpage. Wtedy w grupie zarówno klient, jak i wirtualna asystentka, mogą wybrać, czy chcą działać w grupie z profilu prywatnego, czy jako fanpage.
Odpisywanie na komentarze w grupie
Wirtualna asystentka może odpisywać na komentarze w grupie. Oczywiście wtedy, kiedy ma to sens. Administruję grupę na Facebooku Marty, która dotyczy fotografii. Marta uczy początkujących fotografów, jak zbudować markę i pracować jako fotograf profesjonalny. Jakie ja mam o tym pojęcie? Cóż, żadne. Dlatego nie wdaję się w dyskusje na te tematy. To Marta ma budować w swojej grupie wizerunek eksperta. Moje komentarze byłoby tam bez sensu.
Ale jeśli ktoś z członków zapyta, kiedy jest kolejny webinar, gdzie można go kupić albo gdzie się zapisać – wtedy oczywiście się włączam i odpowiadam.
Z drugiej strony jestem też administratorką grupy Merino Freaks PL. Głównym tematem działalności tej grupy są ubrania z wełny merino – ich pielęgnacja, gdzie można kupić najfajniejsze. I wszystko, co z tematem związane. I tam owszem, biorę udział w merytorycznych dyskusjach. Bo sama wiem na ten temat całkiem sporo i wiem, że nie napiszę głupot.
Sami więc widzicie, wszystko zależy od kontekstu i ustaleń z właścicielem grupy.
To by było na tyle. Takie są moje doświadczenia z administrowaniem grupami na Facebooku. Wirtualna asystentka ma na Facebooku duże pole do popisu. Jeśli temat Cię interesuje, polecam Ci mój wpis o tym, jak wygląda prowadzenie strony na Facebooku przez wirtualną asystentkę.
Pingback: Jak dać wirtualnej asystentce dostęp do kanału na YouTube?