Jeśli prowadzisz biznes, na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że o klienta trzeba dbać. Nie ma znaczenia czy jest potencjalnym klientem i zastanawia się, który rozmiar spodni będzie dla niego najlepszy, czy też korzysta już z Twoich produktów lub usług. Dobra obsługa klienta to element biznesu, który opłaca się zawsze. Z tego artykułu dowiesz się co zrobić, żeby na obsłudze klienta wysokiej jakości skorzystał zarówno Twój klient jak i Twój biznes. Skupię się na obsłudze klienta w niewielkim biznesie online, a zatem głównie na obsłudze mailowej.
Odpisuj na maile
Wiem, że wydaje się to oczywistą oczywistością. Szkoda, że wciąż nie jest normą. Kiedy planowałam swoje wesele i chciałam wybrać salę, napisałam maila do paru wybranych miejsc. Dostałam odpowiedź tylko z jednej sali. Tam odbyło się moje wesele, a cała reszta straciła potencjalnego klienta.
Kupiłam parę tygodni temu sukienkę polskiej marki, która szyje ubrania na wymiar. Sukienka jest piękna, doskonale wykonana, ale niestety nie dostałam dołączonej informacji o tym, jak ją prać. Na stronie internetowej też tej informacji nie ma. Napisałam wiadomość pytając o zasady prania i o zasady ewentualnej reklamacji. Nie dostałam żadnej odpowiedzi. Sukienkę wyprałam, wszystko z nią w porządku. Jestem jednak pewna, że nie tak powinna wyglądać obsługa klienta.
Odpowiadaj na wszystkie pytania
Mało rzeczy denerwuje mnie tak bardzo, jak kiedy wysyłam maila z pięcioma pytaniami i dostaję odpowiedź na trzy. Muszę wtedy wysyłać kolejną wiadomość, a osoba po drugiej stronie musi znowu mi odpisać. To strata czasu dla obu stron. Jeśli nie znasz odpowiedzi na wszystkie pytania, po prostu to napisz i daj znać, kiedy będziesz w stanie się dowiedzieć.
Wyczerpuj temat
Jeśli klientka pyta o długość spódnicy i jest ona dla każdego rozmiaru inna, napisz długości dla wszystkich rozmiarów. Jeśli jest taka sama, napisz że wszystkie rozmiary mają taką samą długość i wynosi ona tyle i tyle. Jeśli jest dłuższa z tyłu, a krótsza z przodu, napisz dokładne wymiary z przodu i z tyłu. Jeśli klient pyta o to, jak wyglądają buty, absolutnie nie pisz, że znajdzie je na Waszej stronie. Wyślij link do produktu i opisz buty we wiadomości. Na pewno chętniej zrobi zakupy. Informuj, nawet jeśli informacja jest łatwo dostępna na Twojej stronie www.
Odpisuj zrozumiale
Chyba każdy z nas dostał kiedyś urzędowe pismo, z którego nic nie zrozumiał. Pisz prosto, unikniesz kolejnych maili, w których będziesz musiał tłumaczyć tę samą kwestię.
Bądź szczery
Jeśli potencjalny klient pyta Cię, czy przyda mu się Twój produkt, czy to dobry moment żeby go zakupić, bądź szczery. Tę zasadę często widzę zastosowaną przy sprzedaży kursów online. Bardzo często na stronie kursu jest sekcja dla kogo NIE JEST ten kurs. Znacznie zmniejsza to ryzyko, że klient będzie niezadowolony. Poniżej przykład z kursu WP dla zielonych, stworzony przez Ewelinę Muc.
Proponuj alternatywy
Klika tygodni temu firma Lola y Lolo zrobiła wielką promocję, -50% na wszystkie produkty. Od dłuższego czasu miałam upatrzoną musztardową poszewkę na poduszkę. Złożyłam zamówienie. Po chwili otrzymałam maila ze sklepu, że ta poszewka jest już niedostępna, ale mają jeszcze ten sam model w morskim kolorze. Efekt był taki, że kupiłam dwie poszewki, bo uznałam, że ta w tukany będzie doskonale komponować się z turkusową. Nie zrobiłabym tych zakupów, gdyby nie wiadomość z zaproponowaną alternatywą.
Sprawnie i efektywnie rozwiązuj problemy
Uwielbiam biżuterię Kasi Wójcik i bardzo chciałam kupić kolczyki i naszyjnik na dzień mojego ślubu. Złożyłam zamówienie. Coś poszło nie tak z płatnością online. Kwota była spora, pieniądze z konta zniknęły, ja nie dostałam żadnego potwierdzenia zamówienia, a strona pokazywała błąd, że transakcja się nie udała.
Napisałam maila do Kasi, wyjaśniłam sytuację. Uspokoiła mnie, że transakcja przeszła i wszystko jest w porządku. Uprzedziła ile potrwa realizacja zamówienia. Cała wymiana maili trwała może 10 minut, problem został rozwiązany bardzo sprawnie.
Przewiduj problemy
Jeśli chcesz uniknąć zalewu maili, postaraj się przewidzieć problemy i informować o nich klientów, zanim się pojawią. Kupiłam na początku roku kurs online. Po zakupie czekałam na wiadomość z danymi do logowania. Czekałam godzinę i nic się nie wydarzyło. Napisałam wiadomość. Okazało się, że loginy i hasła będą wysyłane dopiero za trzy dni. Uważam, że automatyczny e-mail po zakupie z taką informacją oszczędziłby twórcom kursu takich wiadomości jak moja. A przynajmniej większości.
Podawaj na swojej stronie podstawowe informacje dotyczące Twojej działalności. Wracając do tematu sali weselnej – nie musiałabym pytać o menu, cennik i terminy gdyby te informacje były na stronach internetowych. Ułatwiaj życie użytkownikowi, a Ty zaoszczędzisz czas.
Jeśli jesteś na urlopie, daj znać na stronie internetowej i ustaw automatyczną wiadomość. Dzięki temu klienci będą wiedzieć, kiedy mogą się spodziewać wysyłki i kiedy będziesz mógł odpisać na maile.
Jeśli stworzenie produktu trwa lub wysyłasz tylko w określone dni, wyraźnie o tym poinformuj na stronie. Świetnym przykładem jest Frannys. Na górze strony jest wyraźna informacja o tym, kiedy jest kolejny dzień wysyłki.
Indywidualne podejście
Traktuj swoich klientów wyjątkowo i indywidualnie. Wracając do Kasi Wójcik – chciałam żeby łańcuszek naszyjnika był krótszy niż w ofercie. Nie było z tym żadnego problemu. To właśnie siła małych biznesów. Mogą dopasować swój produkt tak, żeby dokładnie spełniał wymagania klienta.
Byłam bardzo mile zaskoczona, kiedy wraz z przesyłką otrzymałam od Kasi liścik z życzeniami ślubnymi. Tak spersonalizowany prezent zdecydowanie podnosi zadowolenie z zakupów.
Kolejny przykład indywidualnego podejścia to Jacek Kłosiński. Bardzo chciałam kupić kurs projektowania graficznego stworzony przez Jacka. Zapytałam kiedy rusza kolejna edycja. Zależało mi na podszkoleniu i uporządkowaniu wiedzy graficznej jak najszybciej. Odpowiedz otrzymałam bardzo szybko. Okazało się, że kolejna edycja rusza dopiero we wrześniu (pisałam maila w czerwcu), ale jeśli bardzo mi zależy mogli, drogą wyjątku, umożliwić mi zakup teraz. Dzięki temu mogłam przystąpić do nauki dużo wcześniej i nie musiałam szukać innych kursów.
Każda kobieta wie, jak ciężko jest dobrać biustonosz bez przymierzenia. Próbując kupić stanik online odezwałam się do The Miracle Makers, żeby pomogli mi dobrać rozmiar. Mogłam złożyć zamówienie na podstawie tabeli rozmiarów i w razie czego wymienić lub oddać biustonosz. Jednak okazało się, że firma ma siedzibę w Poznaniu, mieście w którym mieszkam. Mimo, że nie mieli salonu stacjonarnego, mogłam przyjechać do mieszkania właścicielki i przymierzyć biustonosz. Udało się dobrać rozmiar. Od tego czasu robiłam zakupy w sklepie online wielokrotnie, bo doskonale wiedziałam, co będzie pasować. Wniosek – jeśli jest możliwość, czasami warto wyjść ze świata online do offline.
Dziękuj za opinię
Jeśli klient wyśle Tobie wiadomość z opinią o produkcie lub doda opinię w mediach społecznościowych, podziękuj mu za to. Bez względu na to jaka to opinia. Pozytywna daje dużą motywację i zwiększa zaufanie do Twojej marki, to oczywiste. Negatywna daje Ci możliwość poprawy błędów lub jakości produktów czy usług.
Dbaj o klientów po zakupie
Klient zrobił zakupy, jest zadowolony, obsługa była perfekcyjna. Co jeszcze można zrobić, żeby zwiększyć zadowolenie klienta? Ponownie przykład Kasi Wójcik. Kiedy wysłałam jej opinię o produkcie, podziękowała mi, udostępniła ją w mediach społecznościowych i zaproponowała, że odnowi biżuterię, jeśli tylko coś zacznie się z nią dziać. Dobrze wiedzieć, że mam tę opcję, to bardzo miłe. Na pewno skorzystam, jeśli będzie taka potrzeba. Wiem, że biżuteria będzie mi służyła znacznie dłużej.
Po zakupie kursu WP dla zielonych Ewelina Muc, wraz ze swoim zespołem, oferują wsparcie przy tworzeniu strony. Jeśli kursant napotka problem, z którym nie może sobie poradzić, może napisać maila i dziewczyny pomagają go rozwiązać. Ponadto, wykonują audyt strony www stworzonej z kursem. To naprawdę świetna opcja.
Jeśli chcesz się wyróżnić na rynku, dbaj o dobrą obsługę klienta. Paradoksalnie najbardziej można się wykazać, kiedy coś idzie nie tak. Szybka i skuteczna reakcja na problemy może sprawić, że klient będzie chętnie wracał i polecał usługi lub produkty innym.
Po zrobieniu strony internetowej na podstawie kursu „WP dla zielonych”, napisałam do Eweliny z prośbą o audyt mojej pracy. W automatycznym mailu zwrotnym otrzymałam informację, że dziewczyny odpowiadają w ciągu 24h. Odpowiedzi nie otrzymałam do dzisiaj. Było to 1,5 roku temu. Rzeczywiście Ewelina z zespołem skutecznie mnie do siebie zniechęciła…
Przykro mi to słyszeć. Podkreślam, że w artykule dzielę się swoimi doświadczeniami, które były jak najbardziej pozytywne.
Pingback: Co robi wirtualna asystentka? - Virtual Assist Adriana Strączkowska